Therapievormen

Heb je het gevoel dat je lichaam meer tegen je dan voor je werkt en zou je meer in contact willen  zijn met je lichaam maar weet je niet hoe, dan zou lichaamsgerichte psychotherapie je verder kunnen helpen.

Bij lichaamsgericht werken wordt er naast gesprekken gebruik gemaakt van lichaamsgerichte oefeningen, ademhaling en mindfulness-oefeningen. Door keuzes en inzichten niet alleen te zien, horen en begrijpen maar ze ook lijfelijk te voelen en ervaren, ben je beter in staat om deze keuzes en inzichten te integreren in je dagelijkse leven.

 

“Uit je hoofd en in je lichaam zodat jij weer voelt wie je bent en
voelt dat je een keuze hebt in wat je wel of niet wilt doen”

Lichaamsgerichte therapie

Lichaamsgericht werken

Zoals de naam al zegt, is het werken met het lichaam. Dat kunnen  we op verschillende manieren doen.

Je lichaam spreekt een bepaalde taal terwijl jij iets doet of vertelt. Daar besteden we aandacht aan om je te leren je eigen signalen van je lichaam te leren herkennen en lezen.

Ook kunnen we (met je toestemming) werken met aanraking. Dat kan bijvoorbeeld met een hand op je schouder. Hiermee kun je ontdekken en onderzoeken wat er bij jou van binnen gebeurt als je wordt aangeraakt.

Tot slot kun je echt (lekker) bewegen met je lichaam door te dansen, te schudden en te voelen hoe dat voor je is.

Ik help je graag om je lichaam en de energie die erin zit weer wakker te maken. Het brengt de levenslust die in jou zit weer naar boven, daarbij kunnen ook de emoties weer vrij gaan stromen zoals verdriet, boosheid of blijdschap.

  1. Doelen van lichaamsgericht werken: Uit je hoofd en in je lichaam zodat jij weer voelt wie je bent en  voelt dat je een keuze hebt in wat je wel of niet wilt doen.
  2. In een situatie waarin je je niet prettig voelt of niet weet wat je moet doen, kan je lijf je daarbij goed helpen, door simpelweg te gaan bewegen. De energie in jezelf gaat weer stromen en je komt weer in je lijf.
  3. Je hebt je lijf altijd bij je en het is een kostbaar onderdeel van jou. Door in liefdevol contact met jezelf te zijn, zul je merken dat je ook anders naar het contact met andere mensen kijkt en meer uitwisseling met de wereld om je heen ervaart.

Je lichaam kent je geschiedenis. Het weet waar het zich heeft moeten aanpassen aan je omgeving of aan de relatie met je ouders, partner etc. Het weet ook de weg terug naar je levendigheid, je talenten en je innerlijk vertrouwen.

Tijdens de sessies leer je om (over) je lijf te voelen en daar woorden aan te geven. De nadruk ligt op ontspannen in jezelf in plaats van erover te praten.

Lichaamsgerichte therapie

Traumaheling

Lichaamsgerichte traumatherapie is gericht op het helen van trauma in je lichaam. Daarbij wordt een lichaamsgerichte aanpak gehanteerd bij het behandelen van trauma’s. Het lichaam is namelijk een belangrijke bron van informatie en kan ons veel vertellen over wat we voelen en ervaren.

Een belangrijk onderdeel van deze aanpak is het werken met ‘felt sense’. Dit is een term die verwijst naar het gevoel dat we in ons lichaam hebben, wanneer we met een bepaald onderwerp of trauma bezig zijn. Je kunt bijvoorbeeld een bepaalde spanning in je buik ervaren of een beklemmend gevoel op de borst. Door deze sensaties te onderzoeken en te benoemen, kun je meer inzicht krijgen in je lichaam en wat je gevoelens willen vertellen.

Traumaheling is een proces dat tijd en aandacht vraagt. Het is belangrijk om te beseffen dat jouw verhaal uniek is. Ik kijk graag samen met jou in wat je nodig hebt om inzicht te krijgen en wat voor jou helpend is om je eigen kracht en veerkracht weer te ontdekken, zodat je weer vol vertrouwen en in balans door het leven kunt gaan.

Lichaamsgerichte therapie

EMDR

Heb je last van een of meerdere traumatische ervaringen en hebben deze veel impact op je dagelijkse leven. Ervaar jij dingen zoals herinneringen die terugkomen, het gevoel dat het steeds weer gebeurt en dat je iets wat ermee te maken heeft het liefst wilt vermijden. Bij klachten zoals concentratieproblemen, negatieve gedachten, somberheid, PTSS, slaapproblemen of angsten  zou EMDR zeer geschikt voor je kunnen zijn.

EMDR-therapie is een wetenschappelijk onderbouwde behandelmethode die kan helpen bij het verwerken van traumatische ervaringen. Het staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessin, wat betekent dat er tijdens de therapie oogbewegingen worden gemaakt om de verwerking van de herinnering aan de traumatische ervaring te bevorderen. Door met je ogen mijn handbewegingen of een geluid te volgen, kun je de lading en overweldiging die je ervaart in die specifieke situatie veranderen. Met deze methode wordt een specifiek deel van je brein geactiveerd, zodat je de gevoelens en gedachten van overweldiging kunt verwerken. Daarmee verandert het beeld en de lading die het met zich meebrengt. Het beeld kan zelfs vervagen. De energie die erin zit besloten, kan daarmee  ook weer vrij stromen in jou.

Lichaamsgerichte therapie

Primal Rebirthing Therapie

Bij PRT maken we gebruik van je lichaam als wetend instrument.

Je wordt geboren als een open, liefdevol en contactvol wezen. Met al jouw energie en liefde ben je in jouw leven gestapt. Je ouders of verzorgers hebben je hier naar hun beste kunnen en weten ondersteund en opgevoed. Tijdens deze periode heb je boodschappen van hen overgenomen en manieren aangeleerd of juist afgeleerd. Dit kan van invloed zijn geweest op jouw levensenergie en op de manier hoe jij de wereld bent gaan waarnemen. De gedachten die je hebt gevormd over jezelf, hoe jij je leven leeft en andere mensen in je omgeving zijn daarin een grotendeels onbewuste leidraad geworden voor hoe jij naar de wereld kijkt. Waar het je belemmert, is een vernauwing opgetreden in je gedachten en ook in de energie in je lichaam.

Met lichaamsgericht werken kun je de wijsheid en oorspronkelijke levensenergie in jezelf weer vrij maken door met begeleiding van mij liefdevol contact te maken met jezelf. Welke gedachten en overtuigingen heb jij over het leven en waar zijn deze belemmerend of helpend voor jou. Dit onderzoeken we op een nieuwsgierige en speelse manier tijdens sessies.

 

Lichaamsgerichte therapie

Meditatie

Vanuit een innerlijk weten heeft meditatie me altijd al geboeid. Zo ga ik met enige regelmaat zitten om te mediteren of beoefen ik innerlijke aandacht door middel van een actieve meditatie. Echt leren mediteren heb ik van mijn leraar Michaël geleerd. Gedreven vanuit mijn innerlijke wens om contact te maken met mijn ware natuur en de kwaliteiten in mij die altijd al zijn, ben ik meditatie gaan praktiseren. Je kunt het vergelijken met het aanleren van een nieuwe sport die geheel eigen technieken kent. Aandacht, aanwezigheid en motivatie zijn essentieel bij het leren mediteren. De kunst is jezelf toe te staan dat de meditatie volledig mag mislukken en dat je daar met je aandacht liefdevol bij aanwezig wilt zijn. Het vraagt om waarnemen met je hart en ook rusten in iets dat groter en ruimer is dan jijzelf. Je leert dus ook om minder waarde te hechten aan wie je bent in je werk, op school of thuis met je partner of kinderen. Het gaat voorbij het dagelijkse, zonder dat te willen wegvlakken. Jij bent liefdevol gewaarzijn. Door dit te beoefenen, merk ik dat ik meer rust van binnen ervaar, meer inspiratie en een grootse dankbaarheid voor alles wat is. In onrustige tijden, blijf ik meer in contact met mijn hart en innerlijk weten en weet ik hoe ik voor mezelf kan zorgen. Hieruit blijkt wel hoe omvattend meditatie is en hoeveel het van betekenis kan zijn voor ons. In mijn praktijk begeleid ik mensen bij het leren ontspannen met zichzelf en het beoefenen van meditatie.

Loading...